Over Natasja

Ik ben Natasja Gundelach. Al meer dan 20 jaar help ik mensen bij het verbeteren van hun werkgeluk, het zoeken naar antwoorden bij ontwikkel- en organisatievragen. Ik help medewerkers om beter te leren samenwerken en te functioneren in hun functie. In organisaties kijk ik wat nodig is om de werkprocessen te verbeteren waardoor er efficiënt en resultaatgericht samen gewerkt kan worden. En ik help mensen in organisaties zich verder te ontwikkelen in hun vak. Dat doe ik individueel en in teams, vanuit verschillende rollen als coach, trainer of interim manager.

Mijn hart ligt in de zorg. Ik ben mijn loopbaan “aan het bed” in de zorg begonnen. Ik zorg graag voor mensen en nog liever zorg ik mèt mensen.  Ik heb bewondering voor de mensen die dagelijks de zorg aan hun naasten, cliënten of patiënten  verlenen, en in het bijzonder aan “onze ouderen”.

Al sinds 2003 ben ik mensen aan het coachen. Ik merkte dat mensen mij automatisch opzochten als ze ergens mee zaten en mij om advies begonnen te vragen. Ze wilden dan graag even in alle rust hun verhaal doen, omdat ze vast zaten in hun werk en een aantal werkzaamheden niet meer overzagen. Dan hielp ik ze met het overzichtelijk maken van wat er op ‘hun bordje’ lag. En keken we samen naar wat ze blij maakte of juist heel veel energie kostte. Daarna konden mensen weer verder. Ook kwamen mensen met persoonlijke levensvragen waar ze graag eens met een buitenstaander over wilden praten. Omdat het soms zo fijn is om met een onafhankelijke iets te delen die geheimhoudingsplicht heeft.

In 2005 heb ik als afstudeeropdracht voor de lerarenopleiding verpleegkunde, samen met 4 medestudenten, een training over coaching ontwikkelt voor verpleegkundigen in het WestfriesGasthuis te Hoorn. Dit was voor mij een belangrijke stap want coaching was in die tijd nog helemaal niet zo bekend in Nederland (je kunt het je nu bijna niet meer voorstellen). In de jaren die volgden heb ik mij in mijn werk voornamelijk bezig gehouden met het coachen van mensen, ook al gebruikte ik het woord coaching niet. Ik kwam er achter dat het succes van  mijn coaching niet alleen komt door de vele hulpmiddelen en coachings-modellen die ik beschikbaar heb tijdens de coaching, maar vooral door mijn zeer sterk ontwikkelde intuïtie. Meerdere klanten zeiden tegen mij: ‘Als ik je in de organisatie een uur, of een dag, door het gebouw laat lopen, dan heb jij altijd meteen door waar processen spaak lopen, welke collega’s en wel en niet goed met elkaar samenwerken en hoe het met de werksfeer is. Je legt je vinger op de ‘zere plek’. En weet je? Als je dan hebt rondgelopen, of kopjes thee hebt zitten drinken met de medewerkers, dan zijn er problemen opgelost, praten mensen met elkaar die elkaar eerst vermeden en lachen mensen weer. Hoe doe je dat?’

En dat is precies wat er gebeurd. Ik maak gebruik van de energie die ik voel in de ruimte, en daar doe ik iets mee. Zweverig? Nou nee, want iedereen voelt energie en we hebben er dagelijks mee te maken. Kijk maar eens naar de Wi-Fi en de mobiele telefoon. Vroeger zat er een draadje tussen de telefoon en de telefoonhoorn en liep er een kabel naar de contactdoos, nu hebben we bijna allemaal een mobiele telefoon op zak. Je ziet niet dat er een verbinding is, en toch kunnen we allemaal bellen. Ik werk dan net zoals de Wi-Fi (bij wijze van spreken).

Alles wat ik doe en heb geleerd, heb ik toegepast in mijn eigen, unieke, coachings-methode: Power of M.E.©

Bij Power of M.E.© draait het steeds om methodisch werken, waarbij steeds de eigen zintuigen gebruikt worden om te toetsen of elke stap klopt en je dichter bij je doel brengt. De methode doet een beroep op je eigen, innerlijke kracht (ME, jezelf) waarbij het zakelijke M (Management) wordt gecombineerd met het zachte en gevoelige E (Energetics of Energie).

Wil je meer weten wat ik voor je kan doen? Neem hier contact op met mij!

http://www.linkedin.com/in/alyrbz